כדי להקל על כאביה של היולדת, ניתנת לה באמצעות קטטר זריקה משככת כאבים בעמוד השדרה, ברווח שבין חוט השדרה לתעלת החוליות- רווח זה נקרא חלל אפידורלי ולכן נקראת הזריקה אפידורל.  כבכל פעולה רפואית, גם כאן, חשוב קשר מתמיד עם היולדת והסברים רצופים על מהלכי הפעולה.

מטרתה של הזריקה האפידורלית היא לעמעם את תחושת הכאב מצירי הלידה שחשה היולדת בדרך של חסימת אותות הכאב אשר נשלחים מאזור צוואר הרחם דרך עמוד השדרה אל המוח. את מעבר האות דרך העצבים ניתן להפסיק אם מחדירים חומר הרדמה מקומית לאזור העצב. אלחוש אפידורלי אומנם מקל על הכאב, אך מרתק את היולדת למיטה וגורם לחוסר תחושה בגפיים התחתונות.

ישנם מספר סיבוכים לא שכיחים כגון; פגיעה של המחט בשורש-עצב שיגרום לכאב חד וחזק (שילווה בצעקה של היולדת) עם הקרנה לרגל באותו צד. במקרה כזה על המרדים המבצע את הפעולה לסגת מיד עם המחט לא להזריק את התרופה, ולנסות ולהחדיר את המחט בגובה אחר של החוליות. לעיתים ליולדת תהיה צניחת רגל (DRPFOOT= שיתוק כף הרגל) בנוסף, במקרים נדירים, לאחר הזרקת חומרי ההרדמה על הצוות הרפואי לעקוב כמתחייב-אחר לחץ דמה של היולדת, וזאת נוכח העובדה כי תרופות האלחוש הניתנות באפידורל עשויות לגרום לירידה בלחץ הדם, לירידה בהספקת הדם לעובר ולמצוקה עוברית, דבר הבא לידי ביטוי בשינויים במוניטור מסוג  האטות. יש לזכור כי בשימוש מושכל בטכניקת האלחוש האפידורלי שיעור הסיבוכים הממשיים הוא זניח.

 

אלחוש-אפידורלי

רשלנות רפואית בלידה 

רשלנות רפואית בלידה יכולה להתרחש גם בשל אי ביצוע מעקב ראוי ע"י חיבור היולדת למוניטור מרגע זריקת האפידורל ועד לאחר הלידה. גם לאחר הלידה יש לבדוק כי לא התפתח זיהום אצל היולדת ולהתייחס בזהירות לתלונות על נימול או חולשת רגליים של היולדת ויש לבדוק את כוח השרירים בכפות הרגליים בשוקיים ובירכיים.

כמו כן, ביצוע האלחוש האפידורלי צריך להתבצע בעיתוי המתאים כשהלידה פעילה. משמע, צירים אפקטיביים ותכופים וכאשר ישנה פתיחה של צוואר הרחם מעל 3 ס"מ. בחירת עיתוי טוב תפחית לשיעור מינימלי את הארכת משך הלידה ותמנע את העלייה בשיעור הצורך בהתערבות.

כאשר שוקל הרופא המרדים האם להזריק ליולדת זריקת אפידורל או לא, חייב הוא לקחת בחשבון מס' שיקולים כגון: בעיות קרישה של היולדת, שלב הלידה, רגישות היולדת לחומרי הרדמה, מבנה עמוד שדרה וכיוצ"ב.

נדבך נוסף ובעל חשיבות רבה הוא קבלת הסכמה מדעת של היולדת. על הרופא להסביר ליולדת אודות ההליך אותו הולכת לעבור ואודות הסיכונים האפשריים בפרוצדורה. על היולדת להחליט האם מעוניינת לקבל את זריקת האפידורל על סמך ההסבר שקיבלה ועליה לחתום על הסכמה בכתב לפני תחילת ההליך.

מאמרים קשורים