מידע כללי

סרטן צוואר הרחם הוא מחלת הסרטן הרביעית בשכיחותה בקרב נשים בעולם, אחרי סרטן השד, סרטן המעי הגס והחלחולת וסרטן הריאה, והשנייה בשכיחותה בקרב נשים במדינות מתפתחות. בישראל השכיחות נמוכה בהשוואה למדינות אחרות ושיעורי האירעות של המחלה הם בין הנמוכים במדינות המערב. עם זאת, שיעור התמותה בישראל נחשב לגבוה באופן יחסי לשיעור החולות הנמוך.

בסרטן צוואר הרחם ניתן בתהליך פשוט יחסית לזהות תהליכים טרום סרטניים או סרטניים מוקדמים ולמנוע תחלואה ותמותה באופן יעיל.

בעבר, סרטן צוואר הרחם היה אחד מסוגי הסרטן הקטלניים בקרב נשים, אך שכיחותו ירדה באופן משמעותי עם כניסתן של בדיקות לגילוי מוקדם של צוואר הרחם – בדיקות הפאפ.

סרטן צוואר הרחם שכיח בפרט בין גילאים  35-40  וכן בין גילאים 55-60, כלומר זהו גידול שעלול לפגוע גם בנשים צעירות.

דוגמא למקרה של תביעת רשלנות רפואית בגין אחור באבחון סרטן צוואר הרחם – המטופל על ידי משרדנו

במקרה שמטופל במשרדנו, לאישה כבת 40 אובחן סרטן צוואר הרחם באיחור קטלני, אשר הוביל למותה המצער בטרם עת. המנוחה פנתה פעמים רבות לרופאי נשים בקופת חולים בשל תלונות חוזרות ונשנות של דימום רחמי – וגינאלי בלתי סדיר.

חרף תלונותיה המתמשכות, שנמשכו כ7.5 שנים, לא נשקלה אפשרות סבירה כי מקום הדימום הוא בצוואר הרחם, לא בוצעה בדיקת פאפ, לא נלקחה דגימה מצוואר הרחם והיא לא הופנתה לבדיקה אבחנתית של צוואר הרחם. בכל אותן שנים הגניקולוגים אבחנו כי מקור הדימום הוא דווקא מהרחם ולא נבדקה האפשרות שמקורו מצוואר הרחם. גם כשהודגמו "ממצאים בולטים" בצוואר הרחם בבדיקה, לא נלקחה ביופסיה מהממצאים, לא דווח לרופא המטפל ולא נעשה כל מעקב אחר המנוחה. באופן זה, משרדנו טען כי הוחמצו שלל הזדמנויות לאבחון מחלתה של המנוחה בשלב טרום סרטני או בשלביה המוקדמים של המחלה, בטרם נשלחו גרורות.

כאמור, מחלתה אובחנה באיחור ניכר וכתוצאה מכך היא טופלה בקרינה משולבת כימותרפיה. במהלך הטיפולים ועד למותה בטרם עת סבלה המנוחה גם מהתקדמות המחלה לאיברים האחרים, עד שנפטרה בהיותה בת 48 בלבד.

פרופסור בכיר ומומחה בגניקולוגיה – אונקולוגית מטעמנו חווה דעתו על התיק וקבע כי אי אבחון מחלת המנוחה בשלבים הנ"ל, למרות שהייתה תחת השגחה רפואית ובעיקר רפואת נשים, הינה עדות לכישלון חמור שנובע מהיעדר ידע והיעדר רצון לנקוט בצעדים המוכרים והידועים לאבחון מחלה חמורה שכזו. ניהול רפואי זה מנע מהמנוחה מספר רב של הזדמנויות לזהות תהליך סרטני בתחילת התהוותו, לעבור טיפול ניתוחי מתאים מוגבל לצוואר הרחם, להימנע מטיפולי הקרנות וכימו על שלל תופעות הלוואי הסבל והסיבוכים, ולהבריא.

תיק זה עדיין מתנהל בימים אלו במשרדנו.

מאמרים קשורים

חובת המעקב של הרופא

מחובתו של כל רופא המטפל בחולה לעקוב אחר מצבו ולדרוש את תוצאות הבדיקות אליהן הפנה את המטופל. יש לקוות שחובה זו, עליה עמדו בעבר בתי

פורסם