תאונת דרכים

ייצוג תביעה של נפגעי תאונות דרכים

תביעות נפגעי תאונות דרכים הן הליך משפטי ייחודי ולמשרדנו ניסיון של שנים רבות בניהול תיקים אלה.

במציאות היום יומית בה תאונות הדרכים הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו, נדרש המחוקק לפתרון מיוחד לסוגיית פיצוי נפגעי תאונות הדרכים, בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה – 1975, שבו נקבע הסדר מיוחד של אחריות מוחלטת.

במצב זה נסללת דרכו של הנפגע בתאונה לקבל את הפיצוי הכספי, לו הוא זכאי, מבלי להידרש לנטלי הוכחה כבדים כנהוג בדיני הנזיקין המקובלים בישראל, כמו בתביעות של רשלנות רפואית.

על פי החוק, כל אדם שנפגע בנזק גוף או נפש בנסיבות הנכנסות להגדרה של תאונת דרכים (הקבועה בחוק) יפוצה (בדרך כלל ע"י חברת הביטוח שביטחה את הרכב הפוגע), ומבלי שיצטרך הנפגע התובע להוכיח "אשם" של הגורם לתאונה; קרי, אחריות (ביטוחית) מוחלטת.  פיצוי על בסיס השיטה של אחריות מוחלטת נעוץ ברצון המחוקק להעניק לנפגע פיצוי מהיר, מתוך הכרה בצרכיו הייחודיים של הנפגע, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.

לאור זאת, ה"ויכוח המשפטי" ככלל נסב על הנזק, כאשר הנפגע צריך להוכיח את הנזק הפיסי והכלכלי שנגרם לו עקב התאונה.

עם זאת, אליה וקוץ בה, ובמקביל להסדר המהיר והמיוחד שיצר המחוקק לנפגעי תאונות הדרכים, תחם המחוקק את גובה הפיצוי והוא מוגבל בחוק.


תהליך תביעה עקב תאונת דרכים על ידי עורך דין מוסמך

צוות משרדנו ילווה את הנפגע בצורה יסודית ומקצועית לכל אורך תביעתו – הן מול חברות הביטוח והן בבית המשפט – תוך שאיפה להשיג לנפגע את סכום פיצויים הגבוה ביותר המגיע לו.

צוות המשרד מודע היטב לשלל הבעיות המתעוררות אצל הנפגע ומשפחתו לאחר פגיעה קשה בתאונת דרכים. צוות המשרד קשוב לשמוע בעיות אלו ואת השפעתן על הנפגע ומשפחתו, תוך העמדת הניסיון והידע שנצבר במשרד לטובת אפשרויות השונות לפתרון – הן על פי הדין והן מהבחינה המעשית.

יש להדגיש, כי ליווי נפגע תאונות דרכים מחויב פעמים רבות כבר מן היום הראשון שלאחר התאונה. זאת כיוון שיש להסביר לנפגע ולמשפחתו את מלוא המשמעויות וההשלכות של פניה לגופים כגון המוסד לביטוח לאומי, הסבר אודות ההבדל בין תאונת דרכים בעבודה לתאונת דרכים שלא במסגרת עבודה, שאלות הכרוכות בפניה מיידית לעזרה מחברות הביטוח וכיוצא בזה.

במקרים של פגיעה חמורה, יסייע צוות המשרד לנפגע תאונת הדרכים בפנייה לחברת הביטוח במטרה להשיג עבור הלקוח "תשלום תכוף" – דרישה לקבלת סכום כסף חלקי על חשבון תביעת הפיצויים הכוללת וכחלק ממנה, עוד בטרם יסתיים ההליך המשפטי, ולעיתים אף שזה טרם החל כלל.

משרדנו מתמחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים, גם במקרים תקדימיים, תוך הסתמכות על הידע הרב שנצבר במשרדנו בתיקי תביעה עקב תאונות דרכים במהלך השנים.

שאלות ותשובות

עברתי תאונת דרכים, כיצד ונגד מי עליי להגיש תביעה ובמה זה כרוך?

ההליך המשפטי של ייצוג נפגע בתאונת דרכים הינו ייחודי ומעוגן בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. החוק קובע "אחריות מוחלטת" שפירושה כי כל מי שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי בגין נזקי הגוף שנגרמו לו. ככלל, התביעה תוגש כנגד חברת הביטוח שביטחה בביטוח חובה את הרכב, בו נהג או נסע הנפגע. כלומר, אם נוסע ברכב אחד נפגע בתאונת דרכים, כאשר הרכב האחד נפגע על ידי רכב שני, הפיצוי צריך להשתלם רק מהביטוח של הרכב האחד ולא מהרכב השני – הפוגע.

לאחר הגשת התביעה ולבקשת הנפגע ימנה בית המשפט מומחה רפואי הרלבנטי לפגיעתו של התובע, וזאת בשונה מתביעת רשלנות רפואית, שם על התובע לצרף כבר לכתב התביעה חוות דעת של מומחה רפואי מטעמו.

עוד כדאי לדעת כי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע הסדרים לפיצוי, השונים במספר עניינים מאלה הנהוגים בתביעת נזקי גוף "רגילה", כדוגמת תאונת עבודה או רשלנות רפואית.

רכבתי על קורקינט חשמלי ונפגעתי. האם מדובר בתאונת דרכים?

תאונות בין רוכבי קורקינטים חשמליים לבין הולכי רגל, לא מוכרים כתאונות דרכים, שכן הקורקינט לא נחשב כ"כלי רכב מנועי" לצורך חוק הפלת"ד. לעומת זאת, תאונות בין קורקינט לבין רכבים נחשבים כתאונת דרכים לצורך חוק הפלת"ד בשל מעורבות הרכב בתאונה, וחבות הפיצוי הוטלה על חברת הביטוח שביטחה את השימוש ברכב שהיה מעורב בתאונה ולא על רוכב הקורקינט. להרחבה ראו מאמרנו "תאונות קורקינט ואופניים חשמליים, האם נחשבות כתאונת דרכים?".

איחרתי לשלם את רישיון הנהיגה. האם אני מכוסה, במידה ואני מעורב בתאונת דרכים?

במקרה שעברת תאונת דרכים ורישיון הנהיגה לא היה בתוקף, חברת הביטוח לא מכסה אותך, אולם תוכל לתבוע את נזקיך מ"קרנית" – הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. "קרנית" היא גוף שהוקם מכוח סעיף 10 לחוק הפלת"ד, שמטרתו לתת מענה ולפצות נפגעים בתאונות דרכים שאין באפשרותם לתבוע את חברת הביטוח של כלי הרכב המעורב בתאונה. הפיצוי הוא עבור נזקי גוף בלבד.

באילו מקרים יכירו בתאונת דרכים?

המונח "תאונת דרכים" אינו מוגבל לאירוע של תאונה בין כלי רכב נוסעים בלבד, אלא ההגדרה הורחבה מאוד, כך שבנוסף לתאונה תוך כדי נסיעה ברכב כלולות בהגדרה פעולות רבות הקשורות ל"שימוש ברכב", כמו: כניסה לתוכו וירידה ממנו; החניית הרכב; דחיפתו או גרירתו; טיפול-דרך או תיקון-דרך (למשל במקרים בו נתקע הרכב במהלך הנסיעה), המבוצע על ידי הנוהג ברכב או אדם אחר שנחלץ לעזרתו, אך לא כאשר מדובר בבעל מקצוע שתיקון כלי רכב היא עבודתו (מוסכניק, מכונאי מחלץ וכיוצא באלו); הידרדרות או התהפכות של הרכב; ואף נפילת מטען הרכב בעת נסיעתו. כל אלה ייחשבו כשימוש ברכב ולפיכך כתאונת דרכים במקרה של תאונה (כמובן כאשר כל יתר הרכיבים של "תאונת דרכים" מתקיימים). להרחבה ראו מאמרנו "מהי תאונת דרכים?". 

מה זה תאונת דרכים שלא דרוש בה מגע ישיר?

ישנם מקרים בהם אין מגע ישיר בין רכב לרכב, או בין רכב להולך רגל, או בין רכב לרוכב אופניים. למשל, במקרה בו רוכב אופניים שרואה רכב סוטה ממסלולו ולא רוצה להיפגע מהרכב, סוטה מהדרך ונפגע כתוצאה מכך. או מקרה בו אדם נבהל מחריקת בלמים, סוטה מהדרך ונפגע. במקרים אלו יכירו כתאונת דרכים, מכיוון שהם חלק מסיכוני הדרך.

מה קורה אם מיציתי תביעתי נגד הביטוח לגבי תאונה שעברתי, ולאחר מכן החמיר הנזק?

עקב עקרון סופיות הדיון, לא יהיה ניתן להגיש תביעה חדשה. הדיון בעילת הנזק המקורי ובפיצויים עליו צריך לכלול גם החמרה עתידית אפשרית של הנזק.

עוד בנושא תאונות דרכים

פיצוי של כ-10 מיליון ₪ לנפגעת תאונת דרכים

בפסק דין שניתן בבית המשפט המחוזי נפסק סכום פיצוי גבוה ביותר, של כ- 10 מיליון ₪ לנפגעת תאונת דרכים. בתביעה, שנוהלה על ידי משרדנו, ניתן

פיצוי בסך 5,000,000 ש"ח לצעיר שנותר עם 100% נכות עקב תאונת דרכים

התובע, יליד 1977, סבל מלידתו מפגיעה מוחית, שהגבילה את כושר ניידותו ואת כושר לימודיו, והוא קיבל קצבת נכות וניידות מהביטוח הלאומי. לרוע מזלו נפגע אנושות

פיצוי בסך 4,650,000 ש"ח לתובעת שנפגעה בתאונת דרכים ונקטעה רגלה

התובעת, ילידת 1955, נפגעה בתאונת דרכים בה נקטעה רגלה הימנית מעל הברך ונגרמו לה שברים מרובים באגן ובברך שמאל והיא נותרה רתוקה לכסא גלגלים. לתובעת

פיצוי בסך 4,500,000 ש"ח לנערה שנפגעה בתאונת דרכים בדרכה לביה"ס

פיצוי בסך 4,500,000 ש"ח התקבל באמצעות משרדנו לנערה שנפגעה בתאונת דרכים בדרכה לביה"ס.

פיצוי בסך 3,386,800 ש"ח לילד שנותר נכה נוירולוגית עקב תאונת דרכים

ילד שנותר עם נכות נוירולוגית לאחר שנפגע בתאונת דרכים פוצה בסך 3,386,800 ש"ח, מעבר לתגמולי הביטוח הלאומי.

פיצוי בסך 1,600,000 ש"ח לצעיר שנפגע בתאונת דרכים

פיצוי בסך 1,600,000 ₪ (מיליון ושש מאות אלף ₪) לצעיר שנפגע בעמוד השדרה וביד בתאונת דרכים וקיבל 46% נכות רפואית משוקללת.

פיצוי בסך 1,000,000 ש"ח לעזבון צעיר שנהרג בתאונת עבודה

הושגה פשרה בגובה 1,000,000 ₪ עקב מותו של צעיר רווק, שנהרג בתאונת עבודה. ת"א 20561-06-13 עזבון המנוח מ' נ' הראל חברה לביטוח ואח'

פיצוי בסך למעלה מ- 780,000 ש"ח לצעיר שנפגע בתאונת דרכים במהלך העבודה

צעיר שנפגע בתאונת דרכים במהלך העבודה, בסלילת כביש, פוצה בסך למעלה מ- 780,000 ₪ (שבע מאות ושמונים אלף ₪), מעבר ל-2,500,000 ₪ (שני מיליון וחצי)

תאונות קורקינט ואופניים חשמליים, האם נחשבות כתאונת דרכים?

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (מכונה גם חוק הפלת"ד) מעגן הסדר של אחריות מוחלטת של כל נהג המעורב בתאונה כלפי הנפגעים בתאונה מכוח ביטוח החובה

האם אחראית מבטחת רכב לנזק שנגרם לעובר?

תביעה שהוגשה באמצעות משרדנו, ונסתיימה בפשרה ובה נדונה הסוגיה – האם אחראית מבטחת הרכב לנזק, שכפי שנטען, נגרם לעובר בהיותו ברחם אמו (בשבוע 22 להריון)

"תשלום תכוף" לנפגעי תאונות דרכים

מהו "תשלום תכוף" בתביעות פיצויים לנפגעי תאונות דרכים? הסדר ייחודי נוסף הקיים בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, מאפשר לנפגע לתבוע "תשלום תכוף". כלומר, נפגע בתאונת

עקרונות בפיצוי נפגעי תאונות דרכים

סטנדרט הפיצויים לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים שונה מסטנדרט הפיצוי בתביעת נזקי גוף רגילה (כגון במקרה של רשלנות רפואית, תאונת עבודה או נפילה במדרכה).

מומחים רפואיים בתביעות תאונות דרכים

בשונה מתביעות רשלנות רפואית, אין לצרף לתביעת פיצויים בגין תאונת דרכים חוות דעת של רופא מומחה. במקרה של תאונות דרכים, דרגת הנכות הרפואית נקבעת לפי

מהי "תאונת דרכים" ?

"תאונת דרכים" מוגדרת במפורש בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. אף על פי כן, מדובר בהגדרה סבוכה הכוללת מספר רב של רכיבים ויסודות. ככלל, בתיקים "רגילים"

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים

בישראל, כל אדם הנוהג ברכב חייב לנהוג כאשר יש לו ביטוח חובה בר תוקף המכסה את שימושו ברכב. במקרה כזה, אם חס וחלילה ארעה תאונת