ביום עיון של האגודה לרפואה ומשפט בנושא "עדויות וחוות דעת רפואיות" אשר התקיים ביום 16.1.19 בלשכת עורכי הדין בת"א הרצה עו"ד ד"ר אבי רובינשטיין. הנושא "עדויות וחוות דעת רפואיות-עשה ואל תעשה". את יום העיון הנחתה עו"ד ד"ר רינה נחמני רבינוביץ יו"ר האגודה לרפואה ומשפט. להלן תקציר ההרצאה.

קיימת מלחמה בין הרופאים כציבור לבין עוה"ד כציבור ככל הנוגע לתביעות ברשלנות רפואית. קשה אמנם לרופאים להכיר בכך, אך יש להודות על האמת ולהכיר בעובדה כי המושג "ניהול סיכונים ברפואה" נולד אצל מבטחי הרשלנות הרפואית, שמטרתו הייתה להוריד את מספר התביעות ועל ידי כך להקטין את הסיכון הכלכלי שלהם. אלה העוסקים בביטוח רפואי וניהול סיכונים ברפואה, מעלים על נס את השירות החשוב של קיום התביעות בגין רשלנות רפואית בקידום בטיחות החולים.
ואולם, נציגי הרופאים הפרופסיונליים מחבלים בכל יכולתם ורומסים ברגל גסה את זכויות החולים שנפגעו בצורה של "חרם ונידוי" על קומץ הרופאים שמעיזים להעיד נגד הקולגות שלהם. לחצים אלו הניבו קשר שתיקה דורסני ככל הנוגע למתן חו"ד לנפגעים, בו בזמן כאשר מטעם חברות הביטוח המייצגות את הרופאים מעידים אלה "בעלי השם" שאינם בוחלים גם ל"התפתל" על דוכן העדים, ובלבד שיגנו בחירוף נפש על חבריהם, שכן המטרה מקדשת את האמצעים.
ואם לא די בכך, בא ביהמ"ש שאמור לשמור, בעקיפין, על בריאות הציבור ובטיחותו, ובמקום לברר את התביעה לשמוע את החקירות, ממנה מומחה מטעמו. לעיתים ממונה מומחה שמעיד רק לטובת הרופאים או מומחה שסבור שהגשת תביעה ברשלנות נגד רופא הינה פעולה לא מוסרית. ברם, עבור ביהמ"ש המומחה הוא ידו הארוכה, המומחה חסר פניות ויש לקבל את דעתו. ולכן, העצה שנעוץ לחברינו המיצגים את הנפגעים כתוצאה מטעויות ברפואה שניתן היה למנוע אותן:
א. אל תגישו תביעה ללא חוו"ד רפואית ועם בקשה לביהמ"ש שימנה מומחה, היות והפסדתם את התיק טרם שהתחיל. המומחה שימונה סביר שלא יהיה "נייטרלי" .
ב. היות ובשנים האחרונות צצו בכל תחום של התמחות ברפואה תתי התמחויות שונות, בצר לכם, ויש לכם קושי לקבל חוו"ד ממומחה בתת התמחות בו נעשתה העוולה, אל תהססו לפנות למומחה הגם "שלא עשה את הפרוצדורה" והוא רק מומחה "על יד". ברם, בעוד הנתבע יביא מומחה "ממש" בתת התמחות הספציפית, וביהמ"ש עשוי להעניק משקל רב יותר לעדות של מומחה הנתבע , יידרש המומחה מטעם התובע להתאמץ ולדייק היטב בספרות המקצועית אותה יגיש על מנת שיאזן את יתרון הנתבעים.
ג. הכרעה ע"י מומחה מטעם בית המשפט אינה תוצאה אופטימלית. על מנת להימנע ממקרים כאלה, על עורכי הדין להפנים כי פשרה (ראויה בנסיבות) היא לא מילה גסה, וגישור עדיף פעמים רבות על הכרעה שיפוטית.

מאמרים קשורים