תביעת רשלנות רפואית הינה הליך מורכב. היא נמשכת זמן רב, כרוכה בהוצאות רבות וניהולה מחייב מעורבות של עורכי דין בעלי ניסיון רב בתחומי המשפט והרפואה גם יחד.
ניהול תביעת רשלנות רפואית מורכבת משלבים שונים הנבנים נדבך על גב נדבך, כל שלב מחייב מתן מלוא תשומת הלב
למעשה, ניהולו של התיק מתחיל כבר עם פניית הנפגע או משפחתו. בשלב זה, מתחילים בבחינת נסיבות המקרה הספציפי, על מנת לברר אם ישנו בסיס ראשוני לקיומה של עילת תביעה. שלב זה מבוצע בעזרתו של הפונה, המגולל את סיפורו ותומך אותו בתיעוד רפואי רלוונטי, ככל שזה מצוי ברשותו והכול בכדי לחסוך בזמן ובהוצאות מיותרות ללקוח. בהמשך, מוזמן הפונה לפגישת הכרות ראשונה, במסגרתה ניתן הסבר מקיף אודות אופן ניהול התיק, השלבים השונים שקודמים להגשת התביעה ואלו שלאחריה, פירוט בדבר העלויות וההוצאות הכרוכות בכך.
תביעות רשלנות רפואית: שלב איסוף התיעוד הרפואי והערכה ראשונית
השלב הבא בניהולו של התיק, הוא שלב איסוף התיעוד הרפואי. קיימת חשיבות עליונה לאיסוף ולבחינת כלל התיעוד הרפואי הרלוונטי של הלקוח. ניהול ראוי של תיק רשלנות רפואית מצוי בפרטים הקטנים ומכאן החשיבות שבירידה לעומקם של דברים.
בתום שלב זה, תעשה הערכה ראשונית של עורכי הדין מהן השאלות הדורשות בירור במקרה הנדון, תוך ניצול הידע הרפואי והמשפטי, הניסיון והשוואה למקרים דומים מהפסיקה ומהספרות הרפואית משפטית. לפי הערכה ראשונית זו מועלת האפשרות להעמקת הבירור על ידי מומחה רפואי או מומחים רפואיים בעלי ניסיון רב שנים בתחום הרלוונטי, לשם בירור התשתית העובדתית והרפואית, ולצורך הערכת הנכות והצרכים העתידיים.
התייעצות ראשונית זו מהווה צומת מרכזי בניהולו של התיק והיא חיונית על מנת לוודא כי אכן קיימת תשתית מוצקה להגשת תביעת רשלנות רפואית. לחקירה וללמידת החומר הרפואי נודעת חשיבות רבה. שכן, "סיכום המחלה" אינו חזות הכל.
לעתים, מתגלים פרטים משמעותיים דווקא בתוך התיק הרפואי, ואשר לא צוינו בסיכום המחלה. למשל, התיעוד הרפואי עשוי להצביע על התרשלות בניהול הלידה, הגם שהתובע-הניזוק הלין דווקא על הטיפול במחלקת היילודים. כך, גם תלונות של הלקוחות על טיפול לקוי בחדר לידה מביאה לעתים לבדיקת התיק הרפואי במחלקת הילודים ולמסקנה שהייתה התנהלות רפואית לא תקינה בשתי הדיסציפלינות.לאחר שלב זה, ייתכן ותבוא המסקנה כי אין מקום להגשת תביעה ברשלנות רפואית, אם מטעמים שלא נמצאת במקרה זה רשלנות או עילת תביעה אחרת, ואם מסיבות של אי כדאיות כלכלית להגשת תביעה.
נחיצותן של חוות דעת רפואית מקצועית בתביעה
במידה והתגבשה הערכה כי קיימת עילה להגשת תביעה, יערוך הרופא המומחה חוות דעת רפואית בעניינו של הלקוח. חוות הדעת תהווה חלק בלתי נפרד מכתב התביעה אשר יוגש בסופו של יום לבית המשפט. חוות דעת יצורפו לכתב התביעה הן בשאלת האחריות – הרשלנות הרפואית, והן בשאלת הנזק שנגרם. יתכן כי במקרים מסוימים יהיה די בחוות דעת יחידה להוכחת התביעה, אך בחלק מכריע של המקרים יש צורך ביותר מחוות דעת רפואית אחת
ניהול תביעות רשלנות רפואית
ניהולו של התיק אינו מסתיים בהגשת כתב התביעה. נהפוך הוא, בין אם יסתיים התיק בפשרה בתום משא ומתן, גישור או הצעה של בית המשפט ובין אם יסתיים לאחר ניהול משפט ומתן פסק דין בעניינו של הלקוח, הרי שמדובר בהליך דינאמי הטומן בחובו הסתעפויות אפשריות מגוונות.
שכר הטרחה
יצוין כי שכר הטרחה בתביעות רשלנות רפואית נגזר ברובו מסך כל שיעור הפיצויים אשר יקבל הלקוח בסופו של ההליך. יתכן שיגבה שכר טרחה ראשוני עבור בירור המקרה. ההוצאות הכרוכות בניהול התיק – איסוף התיעוד הרפואי, התייעצות עם מומחה, עלות הכנת חוות הדעת, אגרות בית משפט וכיוצא באלה – ממומנות ומשולמות על ידי הלקוח עצמו.